권동철의 화가탐방

[권동철의 화가탐방]단색화가 최명영‥도쿄화랑 개인전 2024.8.24.~9.28,東京画廊,TOKYO Gallery+BTAP,崔明永,チェ・ミョンヨン,단색화 최명영,Choi Myoung Young,Myungyoung Choi,최명영 작가,최명영 화백]

권동철 Kwon Dong Chul 權銅哲 クォン·ドンチョル 2024. 12. 10. 21:00

도쿄화랑 전시전경. 사진=도쿄화랑/사진제공=최명영 Studio

 

◇崔明永

Choi MyungYoung

2024.8.24(sat)-9.28(sat)

 

崔明永(チェ·ミヨンヨン) は 1941 年に韓国の黄海道海州に生まれ、1964年に弘益大学校美術大学絵画科を卒業、現在はソウルで作品制作を行います。1950-60年代の韓国美術界はンウル画壇を中心に感覚や感情の表現を重視するアンフォルメルが主流となりました。

 

しかしそれに続く世代はソウル画壇を離れ新しい芸術を模索します。弘益大学の学生であった崔も、徐承元(Suh SeungWon) や李承作(LeeSeungJo) と共に 「オリジン(Origin)」を結成し、論理と理性を旗印に幾何学的抽象絵画を追求します。その後、韓国アバンギャルド協会 A.G の創立メンバーとして活躍し、1967年のバリビエンナーレ、1969年のサンパウロビエンナーレには新進作家として参加しています。

 

도쿄화랑 전시전경. 사진=도쿄화랑/사진제공=최명영 Studio

 

1970 年代以降、崔は絵画の本質的な平面性に着目し、平面の可能性を探求する抽象絵画を制作し始めます。それ以来、崔は 「Conditional Planes 平面条件」 というタイトルで今日まで制作を続けています。物質性と精神性の関係に注目する韓国の単色画と基盤を共有しつつも、崔明永という作家の特徴は、キャンバスの平面を強調し、原色で描かれた幾何学的な線と形を用いる点にありまず。

 

도쿄화랑 전시전경. 사진=도쿄화랑/사진제공=최명영 Studio

 

初期の崔の作品は指紋や紙やすりを用いてキャンバスに痕跡を残す作業から始まります。その後、ローラーを利用したり、絵の異を車ねて塗ることによって、分厚い画面の作品が劇作されることになりまず。1980年以後は、垂直線と水平線を繰り返し描き、キャンバスの表面を埋めて行く作品を2000年頃まで制作します。

 

도쿄화랑 전시전경. 사진=도쿄화랑/사진제공=최명영 Studio

 

◇Choi Myoung-Young

Choi Myoung-Young was born in Hae Joo, Hwanghae-do South Korea in 1941. He obtained a degree in painting from Hongik University in 1964, and is currently based in Seoul.

 

In 1950s and 60s South Korea, the art world, and in particular the Seoul art scene, was dominated by Art Informel, a movement that focused on the expression of sensations and feelings Choi, then a student at Hongik University formed a group named Origin with Suh Seung-Won and Lee Seung-Jo.

 

도쿄화랑 전시전경. 사진=도쿄화랑/사진제공=최명영 Studio

 

Together, the artists pursued abstract geometric painting under the slogan “logic and reason.” Choi went onto be a founding member of South-Korean avant-garde association A.G, and was featured as an up-and-coming artist at the 1967 Bienniale de Paris and the 10th São Paolo Art Biennial(1969).

 

도쿄화랑 최명영 전시자료. 제공=최명영 Studio

 

In the 1970s, Choi began focussing on the intrinsic planar nature of paintings, creating abstract works that explored the possibilities of planes. This marked the beginning of his Conditional Planes series, which continues today. While Choi’s paintings adopt the classic South Korean style of using primary colours and focusing on the relationship between materiality and spirituality, they are also characterised by the accentuation of the planar nature of the canvas, and the use of geometric lines and shapes painted in primary colours.

 

도쿄화랑 전시팸플릿. 제공=최명영 Studio.

 

Early in his career, Choi would start a work by marking the canvas with fingerprints or sandpaper. He would then use rollers and apply multiple layers of pigment to create a thick canvas. Between 1980 and 2000, Choi also employed a style whereby he would fill the entire canvas with a multitude of horizontal and vertical lines.