백두에서 한라산까지, 54×33㎝ 장지에 수묵담채, 2010
화가 신동철 - 실경으로 꿈꾸는 산수의 이상
실경은 대자연에 대한 직접적인 체험을 통해 그 기운을 체험하고 포착하여 이를 표현함으로써 산수 본연의 정신을 회복하고자 하는 것이다.
Actual view landscape is to restore landscape painting’s true mind by experiencing and capturing its energy through direct experience of great nature.
松月圖(송월도),60×159㎝ 장지에 수묵담채, 2010
작가 신동철의 작업은 바로 이러한 산수의 정신과 실경의 당위성을 전제로 이루어지는 것이라고 해설할 수 있을 것이다.
The work of Shin Dong Chul, the author, can be interpreted that it is realized with premise of this appropriateness for the mind of landscape and actual view landscape.
담양가사문학도, 60×159㎝ 장지에 수묵담채, 2010
그는 정갈한 수묵의 절제 있는 표현과 맑고 투명한 담채의 구사로 산천의 해맑은 표정을 가감 없이 포착하여 표현해 내었다.
He expressed the untainted look of mountains and streams after capturing it without adjustment by restrained expression of nice ink-and-wash as well as the command of clean thin-coloring.
環碧堂(환벽당), 122×45㎝ 장지에 수묵담채, 2010
그의 화면은 분명 실경을 전제로 한 것이지만 이미 객관의 재현이라는 조건에서 벗어난 것이다. 작가는 자신의 경험과 식견, 그리고 안목을 통하여 자신이 체험한 풍광들을 재구성함으로써 전혀 다른 자연의 표정을 연출해 내고 있다.
Though his picture is done with premise of actual view landscape, it already escaped the condition of reproducing of objectivity. The author expresses absolutely different nature’s look by recomposing scene he himself experienced through his own experience, knowledge and discernment.
尹善道(윤선도) 보길도 가는 길 114×43㎝ 장지에 수묵담채, 2010
과감한 자연의 재구성은 그에게 운용 가능한 풍부한 여백을 확보해 주었을 뿐 아니라, 경물과 경물간의 유기적 관계와 질서에 있어서도 전에 없이 풍부한 여지를 제공해 주고 있다.
Daring recomposition of nature not only secures him plenty of margins available, but also is providing abundant leeway than ever before also in organic relations and orders between natural features of the seasons.
朴淵暴布(박연폭포), 120×59㎝ 장지에 수묵담채, 2010
그의 작업은 점차 실경의 객관에서 산수의 이상으로 변환되며 자신의 산수적 이상향을 구축해 나가는 과정에 있는 것이라 여겨진다.
His work gets converted from actual view landscape’s objectivity to nature’s idea and is considered to be in the course of building up his landscape utopia.
▲글: 김상철/미술평론(Kim, Sang Chul/Fine arts critic)
화가 신동철
중국 북경 중앙미술학원 산수화진수. 개인전 17회( THE K Gallery, 서울, 광주, 담양, 부산, 북경 등). 단체전 200여회. △수상=제8회 대한민국 환경문화대상(2010), 대한민국미술재전3회,광주시전, △작품소장처=김대중 컨벤션센터, 전남대 치과대학, 전남대 암센터 병원(화순), 광주공항, 완도군청, 일민미술관, 강원대, 신촌 천태종 성룡사 등.
◇Shin, Dong Chul
The essence of landscape painting in China Central Academy of Fine Arts. △personal exhibitions=THE K Gallery, Seoul, Gwangju, Damyang, Busan, and Peking, etc. △Awards=The first prize of the 8th Korea Environmental Culture(2010), The 3rd Korea Fine Arts Grand exhibitions, Gwangju-si Exhibitions, Special Korea painting Exhibition. △Places where his works are displayed=Kim Dae Jung Convention, College of Dentistry at Chonnam National University. Cancer Center Hospital of Chonnam National University (Hwasun). Gwangju Airport, Wando-gun Office, llmin Museum of Art, Gangwon University, Cheontaejong Seongryongsa in Shinchon.
△출처=이코노믹리뷰 문화전문기자 권동철
'종합자료' 카테고리의 다른 글
판화가 박선랑|미국 휴스턴 한인라디오방송 'i10korea' 인터뷰 (0) | 2014.05.28 |
---|---|
서양화가 김태영|미국 휴스턴 한인라디오방송 'i10korea' 인터뷰 (김태영,김태영 작가,화가 김태영,사랑이야기) (0) | 2014.05.27 |
미술평론-생명력과 휴머니즘의 이중주-사진작가 고원재,고원재,고원재 작가, 소나무 (0) | 2014.05.24 |
LEE DOO SEOP-Objects and Imaginary Space, and Wild Flowers Blooming through Them (0) | 2014.05.24 |
CHO HOON-The Truth Behind the Lingering Eye (0) | 2014.05.23 |