종합자료

가독성의 붕괴 혹은 열림-화가 박동진

권동철 Kwon Dong Chul 權銅哲 クォン·ドンチョル 2014. 5. 18. 01:28

 

COSMOS-명상, 90×90cm 혼합재료

 

 

 

Collapse of readability, or Opening

 

이번 개인전에서 작가는 말을 주인공으로 내세우기도 하지만 어떤 다른 환경과 서로 어울리도록 배려함으로써 서로 조화시키거나 충돌하도록 방임한다 

In this exhibition, the artist designates the horse for a main object, but he makes the horse and its background harmonize each other or let them collide by his consideration that makes it suitable with some different environment.

 

그의 그림에서 말은 여전히 걷는 형태를 띠며 화면의 주인공으로 존재하나 마치 화면 속 풍경을 소요하는 영혼처럼 가까이 가고자 하면 멀어질 것 같이 소원하다. 

The horse, in his painting, still seems to be walking and exists as a main theme, but the horse is alienated, and the more audience tries to be close to it, the more it goes away like a wandering soul in the painting.

 

 

 

take a walk, 45.5x38cm 혼합재료

 

 

실체로서의 말이 지니는 표정이나 감정, 그리고 역동성은 작가의 관심에서 멀어진지 오래고 잠재태로써의 말, ‘순수함 혹은 모호함그리고 이 말이 거처하는 공간이 지닌 미지의 역사성을 일깨우는 모티브로 작용될 뿐이다 

For a long time, the artist has not been interested in the face, emotion, and dynamism of the horse any more, and Park Dongjin’s horse, in a potential state, just functions as the motive that evokes‘Innocence or Ambiguity’and‘Unknown historicity’in which it dwells.

 

사실 예술적 형상화란 이러한 시공간적 상상력을 일깨우는 방법적 수단임에는 분명하다 

In fact, it is clear that artistically representing figure is the methodological instrument that wakes this imagination in time- space up.

 

그러나 박동진은 대상의 응시가능성, 혹은 촉지가능성의 일부를 배제시킴으로써 그의 회화를 지각영역에서 정신영역으로 확장해가고 있다 

However, Park, Dongjin is expanding his painting from the realm of perception to that of mentality by excluding a part of the possibility of gaze or palpation.

 

이러한 시도는 많은 예술가들이 관심을 가졌지만 성공한 예는 많지 않다. 왜냐하면 예술의 성패는 작업진행의 시공간적 서사과정은 물론 그 결과가 주는 인식적 측면뿐 아니라 실제로 수행될 때 드러나기 때문이다 

Although many artists have been interested in the attempt, the successful cases are few because success and failure of art appear when the narrative process of time- space in the progress of the artwork and the recognition’s aspect that the result offers are actually performed.

 

 

 

take a walk-funny, 116.8x91cm 캔버스 위에 아크릴

 

 

부연하자면 존재의 양극, 즉 감성적 지각과 이성적 지각, 외연과 내포, 상상력과 분별력의 구분과 결합을 통해서 양자의 벽을 허물어야만 능동적 상상력이 작동할 수 있다는 말이다 

In other words, the active imagination can function when the wall in the middle of both sides as the polarity of existence is broken by the division and the combination between the emotional recognition and rational perception, denotation and connotation, and imagination and discernment.

 

이러한 경우 이성적 판단은 근거를 상실하게 되고 관객의 인식적 지평에 따라, 또 감성적 직관의 발달 정도에 따라 풍부한 해석적 여지를 제공할 수 있게 된다 

In this case, the rational judgment loses a base and provides the rich space of interpretation according to a cognitive horizon of audience or the degree of the development of the emotional intuition.

 

이에 따라 작가는 불확실한 형태, 몽환적 분위기, 서툶의 미학, 비규정의 규정성을 화면에 적용시킴으로써 그의 회화를 열린 개념으로 이끌어 가고 있는 것이다 

Therefore, the artist leads his painting into the opened concept by applying uncertain shape, dreamy atmosphere, aesthetic of naivety, and deregulated regulation to it.

이경모(Lee,Kyungmo) 미술평론가(Art critic)

 

 

 

 

 화가 박동진(Park, Dong-Jin) 서울대학교 미술대학 서양화과 졸업.

MFA in Painting, seoul national university.

춘천교육대학 미술교육과 교수.

prefessor of chuncheon national university of education.

 

 

출처=이코노믹리뷰 문화전문기자 권동철