장웬지 작가(张温帙, Wenzhi Zhang)
초나라 시대의 옻칠의 대해서 30여 년 을 연구해온 중국 작가 장웬지(Wenzhi Zhang)가 국내에서 처음으로 ‘초(楚)의 울림’전시를 열고 있다. 장웬지는 광저우 미술대학에서 교수로 재직 중이다. 이번 전시는 서울시 종로구 창성동 소재, 갤러리 자인제노(Gallery ZEIN XENO)에서 8월20일부터 9월4일까지 열린다. (02)737-5751
◆평론:皮道坚(피도견)(중국현대예술학회 학술위원)
장웬지(张温帙) 작가님의 현대적 옻칠 작품은 옻칠로 한 아티스트의 정신적 귀향 여행을 기록하며, 아티스트로서의 정서 및 경험을 표현하고 있습니다. <풍경선>(《风景线》)이라는 작품을 그 칠색의 변화함으로 인해 직선 위에 삶의 햇살을 비춰 상고 초나라 예술의 화려함과 볼륨감이 넘치는 미감 스타일에 호응한다고 하면, <초소회향>(《楚騷回响》)이라는 작품은 화려한 색으로 두골 속에서 나온 눈빛을 그려줘 초(楚)나라 시대의 생사일체, 영생이란 것을 숭배한 정신을 반영합니다. 어느 측면에서 장웬지(张温帙) 작가님의 옻칠은 중국 현대 예술 창작에 전통 문화와 매체를 결합해 새로운 문화조류를 따르는 것입니다. 그 속에서 깊은 문화적 사고 와 함께 전통문화가 내포된 역사성, 현실성이 독특한 예술창작 방법으로 드러납니다.
장웬지(张温帙) 작가님의 작품이 역사성과 현실성을 표출한다는 사실은 세계의 뛰어난 문화를 인정하면서 민족문화의 자신감을 펼치는 의미가 있습니다. "귀향자" 장웬지(张温帙) 작가님의 이 동서양의 고금이 결합된 옻칠은 조형언어로서 문화의 정신과 자기 자신을 다시금 새롭게 해석하고 있습니다. 그녀는 동서양의 문화 장벽을 관통하기 위해서 옻칠이라는 동양전통예술 매체를 다시 활성화시켜 미래를 향한 문화정신을 표출하고자 합니다. <풍경선>(《风景线》) 및 <초소회향>(《楚騷回响》) 속에서 추상적인 미적 감각과 전통 대칠 변도 기법이 완벽하게 결합해 이 독자적 동양식 추상이 현대성과 동양음미를 동시에 절묘하게 해설하고 "또 다른 현대성"을 제시합니다. 장웬지(张温帙) 작가님의 현대 옻칠 작품은 예술매체, 이론 측면에서 뿐만 아니라 예술 표현 방식에 있어서도 현대 중화문화 예술사의 하나의 문맥을 이루었습니다. 이번에 한국에 전시하는 기회를 통해 중국의 전통문화자원을 조형화 한 예술이 현대 예술 분야에 더 널리 알려지고 세계의 주목을 끌 수 있으리라 기대합니다.
◆张温帙韩国展序言:皮道坚
张温帙的当代漆艺作品是一段艺术家精神还乡的旅程,是一个精神“还乡者”的“漆语”言说,是艺术家情感与体验的当下表达。如果说《风景线》中那一条条漆色变幻的直线上闪烁着的生命光采,是对上古楚艺术惊采绝艳、瑰丽流畅、富于形式美感风格的回望与呼应;则《楚騷回响》中那五彩斑烂、内含眼神的颅骨即是对楚人生死一体化、生命永恒观念的讴歌与崇尚。从某种意义上说,张温帙的漆艺回归顺应了21世纪以来中国当代艺术利用传统文化资源和媒材进行当下艺术创造的潮流,其中蕴涵着丰富的文化思考,有着其内在的历史感、现实性和独特的艺术创作方法论。
张温帙作品的历史感与现实性首先表现为对世界优秀文化的认同和对民族文化的自信,“还乡者”张温帙以一种全新的融汇东西古今的漆艺语言来表达这种认同与自信。她打通东西方文化的隔膜,连接对传统的回望与对当下的认知,激活漆艺这一古老的东方传统艺术媒介以表达面向未来的文化精神。《风景线》及《楚騷回响》里的抽象美感与传统大漆变涂技法的完美结合,形成一种别具一格的东方式抽象,是对普遍现代性与东方神韵的绝妙诠释,也是对“另一种现代性”的提示。张温帙的现代漆艺作品无论在艺术媒介、理念以及艺术的言说方式上都有着源远流长的中华文化的艺术史文脉,相信它们这次在韩国的展出可以让中国传统文化资源在当代艺术领域的利用获得更为广泛的认知。
◆Foreword for Zhang Wenzhi’s exhibition in Korea:Pi Daojian
Zhang Wenzhi’s contemporary lacquer art work is the spiritual journey of a contemporary artist – a journey of home-returning and expressions of the artist’s emotion and life experience. The vibrant lines in “Landscape” represent life in general, which resonates with the form beauty in Chu Dynasty art. The skulls in “Echoes of Chu” are characterized by the hidden eyes and vibrant color, which is a celebration for the concept of eternity believed by Chupeople.
Insomeway,ZhangWenzhi’sreturningtolacquerartleadsthetrendofcontemporaryChineseart.Artistscreatenewpiecesoutoftraditionalculturalresourcesandmedium.Thisactitselfcarriesrichculturalthoughts.Itishistoricalyetspeakstoreality,andaveryuniqueartmethodology.
Sense of history and reality in Zhang Wenzhi’s work comes from her identification to global culture and confidence of her own. She uses a brand-new lacquer language to express this. She breaks the barrier of western and eastern cultures, connects her understanding of now and retrospection of past, which further activates lacquer art as a traditional oriental art medium to express her opinion about future culture. “Landscape” and “Echoes of Chu” is a perfect combination of abstract aesthetic and traditional lacquer technique. This combination has shaped a unique abstract aesthetic, which explains what is counted as contemporary and oriental. Meantime, it also reminds us there is other type of contemporality.
The concept, medium and artistic language of Zhang Wenzhi’s modern lacquer art work is grounded in the long Chinese art history. I believe, her exhibition in Korea this time will furtherenhancetherecognitionofChinesetraditionalartincon temporar yart field.
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